Projekt BMW V12 med Audilåda


Det hela började med att jag ville bygga något annat än chopper motorcyklar.
En dag satt jag och surfade på blockets hemsida och fick syn på en BMW M70 motor.
För er som inte känner till denna motorn, så kan jag berätta att det är en 5.0 Liters V12 motor på 295 Hk vid 450Nm.



Denna V12 sitter i BMW 750  Modell E32 samt i BMW 850 Modell E31.
Det var till att hyra en släpkärra och packa sig iväg söder ut mot Skåne.
Nu hade jag en V12:a, som jag tänkte mittmontera i ett bygge. Nu börjar
problemen. Motorn är en frontmotor och jag har inte lyckats att finna en
växellåda som passar till motorn. Original lådan till dessa motorer är
automater, förutom en model av 850 -93 som hade manuell låda.
Dessa var dock fortfarande till frontmonterade motorer.
Bestämde mig för att skaffa en Audi låda som jag skulle montera med adapterplatta.
Nu skulle allt mätas och cad ritas (många timmar blev det).
Till slut så fick jag ihop en ritning. Sportbilar skall ju vara så lätta
som möjligt och adapterplattan är en redig bit.
Aluminium måste det vara, men av bättre kvalité (EN AW-7075), dyrt som bara den.
Måste nu framföra ett stort tack till min chef Magnus Jacobsson på Decon Wheel,
som sponsrade mig med matrialet.

När jag var klar med adapterplattan så var det hem och prova.
Tänk att det kan bli så bra.

Visst blev det ett litet snyggt packet. Jag kunde inte låta bli att montera drivaxlarna.

Nästa steg var inköp av koppling som minst klarar av 300 Hk med vrid på 450 Nm.
Dalhems hade en racing lamell med Art.nr: 4091-240-6A lamell 240mm solid 6-puck nav A (20,6x24).
Detta är en mycket slitstark och har ett fantastiskt grepp. Mycket kraftig stålplatta.
Tjocklek totalt 8,15mm. Inte så huggfriska så länge som temperaturen är låg men sen bettar det.
Detta gör att man kan göra en bra start med slir på kopplingen innan det hugger.
Även körning i gatutrafik är någotsånär enkel. KEP som utvecklat puckarna, har
varit aktiva inom racing sedan 60-talet, och kunnat testa vad som fungerat bäst.

OBS!
Trimmar man, får man räkna med att körningen inte blir som den var när bilen
var som standard! Klarar man inte av detta skall man fortsätta köra svenssonbilar (Enligt Dalhems).
En del av de lameller som säljs på marknaden hugger direkt, även när de är kalla.
Inga namn nämns men det är därför keramiska lameller har så dåligt rykte.




Nu har jag köpt en gammal glasfiber kaross som heter Eagle SS.
Från början hade denna kitcar sitt ursprung från USA, men modellen jag kom över
är från England. För er som undrar, så kommer jag att mer eller mindre att slakta den.
För det är ju så att en folkvagns motor inte är speciellt stor, om man tänker på vad jag skall stoppa in.
Det finns en bra länk för er som vill veta mera om karossen. Sterling Sports Cars LLC


Nu kommer det inte bli något mera utav detta projektet.
För efter att jag köpte in en Jaguar XKR -98, så satte ''regeringen'' (frugan)
ner foten och tvingade mej att avveckla det, så nu säljer jag av alla delar som jag har.

Motorpaketet är redan sålt till en i annan bilbyggare Tommy Andersson i Piteå.
Han skall montera motorpaketet i en Countach Republika bygge.